شومینه

معرفی کامل انواع شومینه از نظر مدل و نوع سوخت!

انواع شومینه

در زمان گذشته بیشتر برای گرمایش محیط از شومینه ها استفاده می شده است، اما در حال حاضر این وسیله بیشتر از گرمایش، نوعی محصول مجلل محسوب می شود. امروزه انتخاب و نصب شومینه در دکوراسیون داخلی، یکی از عوامل لوکس بودن منازل به شمار می رود. اگر قصد دارید با خرید شومینه تغییری اساسی در سالن پذیرایی یا اتاق های مهمان خود ایجاد کنید. بهتر است با انواع شومینه و کاربرد آنها در فضاهای مختلف بیشتر آشنا شوید.

با توجه به تنوع این محصولات، براحتی می توان بر اساس نوع سوخت و کاربرد و نوع طراحی آنها را دسته بندی کرد. ما تلاش کرده ایم بعد از توضیح مقدماتی کوتاه برای آشنایی با انواع شومینه، مزیت ها و معایب هر مدل را بررسی کنیم.

شومینه ها دارای انواع مختلفی می باشند که می توان به دو دسته کلی و پر طرفدار آن (شومینه برقی و شومینه گازی) اشاره کرد.

انواع شومینه از نظر نوع سوخت و نحوه تولید گرما

مدرن ترین شومینه گازی

طرح های مختلف شومینه الکلی

طرح های زیبای شومینه رومیزی

مدل های مختلف شومینه را می توان از نظر نوع سوخت به کار رفته جهت ایجاد گرما به انواع زیر تقسیم نمود:

  • شومینه گازی
  • شومینه برقی
  • شومینه الکلی
  • شومینه هیزمی (با چوب و زغال طبیعی کار می کند)

شومینه گازی، از انواع پرکاربرد هیمه سوزها

شومینه گازی مدرن از پرکاربردترین انواع شومینه

ظاهر شومینه های گازی، بسیار شبیه شومینه هیزمی‌ است. اما سوخت این طرح از وسایل گرمایشی به جای چوب از طریق گاز شهری تامین می‌ شود. این وسیله از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه‌ تر از مدل‌ های چوبی خود می باشند، از طرفی استفاده از گاز مانع قطع درختان شده و در حفظ محیط زیست تاثیر بیشتری دارد.

شومینه گازی چیست؟

شیک ترین شومینه گازی دیواری

در پاسخ به سوال شومینه گازی چیست؟ باید گفت این مدل یکی از پرطرفدارترین انواع شومینه می باشد. شومینه های گازی جایگزین خوبی برای شومینه های سنتی بوده، چرا که قابلیت تنظیم دما را با استفاده از شیر ورودی گاز دارند (شعله آن را می توان کنترل کرد) و در مقایسه با شومینه های هیزمی دود و آلودگی و بوی بسیار زیادی تولید نمی کنند.

محل نصب شومینه‌ گازی باید نزدیک به لوله گاز باشد، همچنین بهتر است نصب آن در مرحله سفت کاری ساختمان صورت بگیرد. دقت داشته باشید که برای خروج گاز سمی مونوکسید کربن به خارج از خانه، باید سیستم گرمایشی خود را به یک دودکش با ارتفاع مناسب مجهز کنید. برای محاسبه ارتفاع دودکش شومینه نیاز است فاصله محل خروجی آتش را تا سقف محاسبه نمایید. این طرح از هیزم سوزها در دو مدل توکار و روکار تولید می شوند.

شومینه گازی ال سی دی، مدلی شیک و پرطرفدار

شومینه گازی ال سی دی

یکی از انواع شومینه گازی مدرن، شومینه گازی مدرن LCD ال سی دی است. با توجه به کوچک شدن خانه ها و گسترش آپارتمان نشینی، شومینه‌ های ال سی دی در طرح های متنوع و زیبا ساخته شده تا فضای کمی را در خانه ها اشغال نمایند. این شومینه ها را در هر خانه با هر متراژی می‌توان روی دیوار نصب کرد، زیرا مهم ترین ویژگی این سبک تخت و کم عمق بودن آنها می باشد.

شومینه الکلی، مدرن و متفاوت

لوکس ترین شومینه الکلی ازانواع شومینه

شومینه الکلی یکی از پرطرفدار ترین و مدرن ترین انواع شومینه است. دلیل اصلی محبوبیت شومینه الکی، بی نیاز بودن آن به دودکش است و تقریبا در هر جایی از خانه با توجه به مدلش می‌ توان آن را نصب کرد. این سبک مانند شومینه های دیگر به سوخت‌ فسیلی و چوب نیاز ندارد و دود و دی اکسید کربن تولید نمی کند.

سوخت این نوع شومینه الکل ژلی (ایزوپروپیل) یا بیواتانول مایع است. الکل ژلی شبیه مایع ضد غفونی کننده دست است. بیواتانول را از گیاهانی مثل غلات و نیشکر با استفاده از مخمر تهیه می‌کنند. میزان گرمای شومینه الکلی به اندازه سایر شومینه‌ ها زیاد نیست اما سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و به دلیل تولید نکردن دود و خاکستر به عنوان وسیله گرمایشی با سوخت پاک معروف شده است.

مزایای شومینه الکلی

مزایای استفاده از شومینه الکلی در پذیرایی

مهم‌ترین مزایای شومینه الکلی عبارتند از:

  • امکان جا به جا کردن و پرتابل بودن
  • بدون نیاز به دودکش
  • تمیز می‌ سوزد و را‌ه اندازی آسانی
  • در هنگام راه‌ اندازی و روشن کردن هیچ نیازی به برق ندارد
  • دود، خاکستر و گاز سمی زیادی تولید نمی کند و مشعل الکی آن را می‌توان تنظیم کرد.

معایب شومینه الکلی

شومینه الکلی

از معایب این شومینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوخت شومینه‌های الکلی زود به زود تمام می‌ شود
  • هزینه تامین سوخت آن‌ گران است.
  • با وجود اینکه سوخت تمیز است اما مقدار کمی گاز مونوکسید و دی اکسید کربن تولید می‌ کند.
  • رنگ شعله‌ درخشش و جرقه شعله‌ های حاصل از سوختن چوب را ندارد.
  • از گرمای شومینه الکلی نمی توان به عنوان منبع اصلی گرما استفاده کرد، زیرا حرارت زیادی تولید نمی کند.

شومینه برقی، خاص و زیبا!

شومینه برقی

شومینه برقی یکی از انواع شومینه است که منبع تامین گرمایش آن از طریق انرژی برق می باشد. در این طرح برای رسیدن به تعادل دمایی در محیط، می‌ توان حرارت شومینه برقی را تنظیم کرد. نصب این نوع شومینه از انواع دیگر آن راحت‌ تر است. همچنین این مدل از هیزم شسوزهای برقی، به شدت مقرون به صرفه بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند.

شومینه برقی برخلاف انواع دیگر خود به نگهداری و تعمیر احتیاج زیادی ندارد و به هیچ وجه دود و گازهای سمی تولید نمی کند. انواع شومینه برقی عبارتند از: طرح های دیواری، زمینی و ستونی. هر یک از این مدل های مختلف شومینه برقی را می توانید نسبت به دکوراسیون داخلی خانه انتخاب کنید.

شومینه کلاسیک برقی

شومینه گازی ال سی دی

شومینه برقی سنتی،ترکیبی از شومینه قدیمی و برقی است یعنی دکوراسیون آن از شومینه سنتی و گرمایش و نمایش آن از شومینه برقی نشات می گیرد. این طرح بسیار با صرفه و زیباست.

تا به حال با طراحی و انواع مختلف شومینه آشنایی داشته اید؟ می دانستید که شومینه هم به عنوان تجهیزات گرمایشی محسوب شده و هم کاربرد زیبایی در معماری خانه ها دارد.

اگر به دنبال خرید یک شومینه لاکچری در خانه خود هستید، باید مدلی از این وسیله را انتخاب کنید که با خانه شما تطابق کافی داشته باشد، به این معنی که هیزم سوز باید نهایت همخوانی را با تجهیزات خانه داشته و در عین حال محل زندگی تان را لوکس و بروز نشان دهد. بهترین انتخاب ها در حال حاضر شومینه برقی مدرن خواهد بود، اما اگر فضای زندگی تان سنتی است، می توانید از انواع شومینه برقی کلاسیک بهره بگیرید.

مزایای شومینه برقی

مرایای شومینه برقی مدرن داخل دیوار

  • شومینه برقی نصب فوق‌ العاده راحتی داشته و نیازی نیست از دودکش و وسایل جانبی دیگر مثل شیلنگ گاز و غیره برای نصب آن استفاده کنید.
  • تنوع بالا در طرح و اندازه باعث شده که به سادگی برای فضاهایی با ابعاد و مساحت کوچک و بزرگ، مورد استفاده قرار بگیرد.
  • اکثر شومینه‌ های برقی سیستم کنترل از راه دور دارند. با استفاده از این آپشن شما به راحتی می‌توانید در هر قسمت از خانه که بودید با فشار دادن دکمه های کنترل این وسیله را خاموش یا روشن کرده و میزان حرارت آن را کم یا زیاد کنید. طرح های شومینه برقی مدرن معمولا دارای این ویژگی هستند.
  • عملکرد این محصول به گونه ای بوده که نسبت به انواع دیگر عمر طولانی تری دارد. در ساختار این نوع وسیله گرمایشی از سوخت هایی مثل چوب، گاز و غیره استفاده نشده است.
  • مزیت دیگر شومینه این است که به دلیل نداشتن دودکش تمامی گرمای تولید شده را وارد محیط اطراف خود می‌ کند. به این ترتیب همه انرژی برق دریافتی به گرما تبدیل شده و هدر نمی رود.

معایب شومینه برقی

  • از معایب شومینه برقی این است که به دلیل روشن بودن مداوم آن در فصل‌ های سرد سال، هزینه برق مصرفی به شدت بالا خواهد رفت، که در مقایسه با هزینه چوب یا گاز ممکن است کمتر یا بیشتر شود. البته این موضوع بستگی به تنظیم درجه حرارت شومینه دارد. بهتر است دما را طوری تنظیم کنید که حدود 700 الی 800 وات در ساعت برق مصرف شود.
  • درست است که انواع دیگر شومینه مشکلاتی از قبیل دود کردن، گرفتگی دودکش، نشت گاز و غیره را دارند اما شومینه برقی نیز کاملا بی خطر نیست. بنابراین باید اتصالات برقی آن را هر چند وقت یکبار چک کنید، زیرا در صورت بروز مشکل خطر برق گرفتگی وجود دارد.
  • یکی دیگر از عیب های شومینه برقی نداشتن حس واقعی آتش است.‌ دیگر نمی توان کنار این شومینه نشست و از سوختن آتش و نگاه کردن به آن لذت برد. شاید دلیل گرایش مردم به خرید شومینه گازی همین مورد باشد.

انواع شومینه مدرن از نظر شکل ظاهری

با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت شومینه، می توان آن را به مدل های زیر تقسیم نمود:

  • شومینه سنگی
  • شومینه آجری
  • شومینه هیزمی
  • شومینه دیواری
  • شومینه رومیزی

شومینه سنگی حس زیبای طبیعت!

زیباترین طرح شومینه سنگی از انواع شومینه

شومینه های سنگی هیچ موقع از مد نمی افتند و همیشه مورد توجه بوده اند و در ایران نیز این شومینه مرسوم است. یکی از عوامل زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل، شومینه سنگی است. این نوع شومینه علاوه بر تاثیر روی چیدمان منزل، کارایی بسیار زیادی در گرمایش خانه در فصول سرد سال دارد. شومینه سنگی به دلیل طرفداران زیادی که دارد، هم در دکوراسیون خانه‌های قدیمی و هم در خانه های مدرن کاربرد دارد.

از ذغال، چوب، گاز و برق به عنوان سوخت در شومینه سنگی استفاده می شود و شعله آن را می توان با کم و زیاد کردن این مواد سوختنی تنظیم کرد. در اکثر مواقع هدف از کار گذاشتن شومینه سنگی در منازل، استفاده از جنبه تزئینی آن است. در ساخت این نوع شومینه معمولا از سنگ‌ های آنتیک، مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن استفاده می‌ کنند.

شومینه آجری ساده اما زیبا!

ساده ترین طرح شومینه آجری

طرح شومینه آجری نیز در ایران بسیار زیاد دیده می شود. این سبک را می توان برای انواع دکوراسیون داخلی خانه نیز استفاده کرد، چون طرحی کلاسیک و پرطرفدار است.

انواع شومینه هیزمی؛ تجربه حضور در دل جنگل!

شومینه هیزمی از انواع شومینه توکار

آسان ترین و سنتی ترین نوع شومینه سبک هیزمی می باشد، این طرح بیشتر در خانه های ویلایی و جنگلی کاربرد دارد، چون دوده و آلودگی زیادی تولید می کند.

انواع شومینه کنجی

شومینه کنج  اصطلحا به هیزم سوزهایی گفته می شود که معمولا ابعاد آنها نسبت به سایر هم خانواده شان کوچک تر است و براحتی می توان از آنها در بخش هایی از خانه که فضای کمی دارد، استفاده کرد. این سبک شومینه به صورت دو طرح برقی و گازی تولید می شوند.

برخی شومینه های برقی و گازی دو طرفه را جزء این دسته بندی می دانند.

شومینه داخل دیوار (هیزم سوز دیواری)

شومینه دیواری مدرن

یکی از انواع شومینه مدرن، طرح هیزم سوزهای دیواری هستند؛ در واقع شومینه دیواری در درون دیوار قرار می گیرد و با حفظ حرارت سبب گرمایش فضای محیط می گردد. بر اساس دکوراسیون خانه و چیدمان داخلی منزل, انتخاب نوع و ابعاد شومینه داخل دیوار نیز متفاوت است.

این وسیله با قابلیت نصب بر روی دیوار, جلوه و گرمابخشی خاصی را به منزل شما می دهد. شومینه دیواری چون فضای اندکی را اشغال می کند، انتخاب درستی برای دکوراسیون خانه های کوچک 60 متری محسوب می شود. جنس شومینه های دیواری از چدن و فولاد است و آن را می توان با توجه به نیاز از اتاقی به اتاق دیگر منتقل نمود.

اجزای مهم شومینه داخل دیوار

طرح های زیبای شومینه دیواری

  • سطح شومینه: سطح شومینه بر اساس سلایق شخصی افراد، میزان فضای در نظر گرفته شده برای این وسیله کوچک یا بزرگ ساخته می شود. بعضی اوقات سطح شومینه را با توجه به چیدمان درون منزل شکل می دهند. برای نمونه برای بزرگتر نشان دادن محیط اطراف، بدنه شومینه را تا حدالامکان کوچک می سازند.
  • آتشدان: بخشی که آتش در آن روشن می گردد، آتشدان نامیده می شود.
  • دودکش: ابعاد دودکش بر طبق نوع شومینه و اندازه آن مشخص می شود. به عنوان مثال اگر در شومینه های چوبی, ابعاد دودکش صحیح نباشد، دود به داخل محیط باز می گردد و تمام محیط را پر از آلودگی و دوده می نماید. البته در حال حاضر شومینه های دیواری مدرن، با سوخت ژلاتینی به دودکش احتیاجی ندارند.

 

انواع شومینه دیواری از نظر نوع انرژی مصرفی

مدل شومینه برقی دیواری

شومینه گازی دیواری

هر مدل از شومینه ها می توانند خود دارای زیر دسته بندی های مختلفی باشند. شومینه دیواری خود دارای انواع هیزمی، گازی و برقی است.

شومینه دیواری هیزمی

در شومینه های دیواری هیزمی از چوب برای ایجاد حرارت استفاده می کنند. این سبک وسایل گرمایشی نوعی شومینه قدیمی محسوب می شوند.

همچنین شومینه های هیزمی سبب تشکیل دوده در محیط می شوند و به تمیز کردن پیوسته فضای پیرامون خود نیاز دارند. اما به دلیل فضای دلپذیر و جلوه زیبای شومینه های هیزمی از پرطرفدارترین شومینه ها هستند.

شومینه دیواری گازی

از مزایای شومینه دیواری گازی این است که باعث ایجاد دوده در خانه نمی شود و نسبتا گرمای مطبوع تری را در محیط ایجاد می کند. شعله این وسیله به سادگی قابل کنترل است، همچنین هزینه گاز مصرفی در شومینه گازی در مقایسه با بقیه انرژی های مصرفی در شومینه های دیواری کمتر بوده که از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.

همچنین ساخت و نصب آسان شومینه گازی مزیت دیگری است که شومینه سنتی چوب سوز از آن بی بهره است.این وسیله گاز های سمی خطرناکی را تولید می کند؛ به همین دلیل باید حتما دودکش مناسبی برای آن نصب شود.

شومینه دیواری الکل سوز

سوخت مورد نیاز برای شومینه دیواری الکل سوز اتانول است و به علت اینکه به هواکش نیازی ندارد، نصب آن آسان می باشد.

شومینه های الکل سوز دوده ای تولید نمی کنند و بسیار تمیز و بدون بو هستند. اما باید به این نکته توجه کرد که گرمای تولید شده از شومینه الکل سوز در مقایسه با دیگر وسایل گرمایشی کمتر می باشد. با توجه به تنوع بالایی که در این محصولات وجود دارد، می توان با هر سلیقه و قیمتی آنها را برای اتاق های مختلف خانه تهیه کرد.

شومینه دیواری برقی

شومینه برقی به صورت اورجینال به صورت زیر کار می کند.

به این ترتیب که مقاومت المنت داخل آن در برابر انرژی برق گرم شده و حرارت گرم تولید می کند. همچنین شعله های آن توسط ال سی دی و یا ال ای دی تولید می شوند که واقعی نیستند.

شومینه های برقی می توانند گرمای مطبوعی را در محیط ایجاد کنند. اکثر این وسایل دارای یک کنترل از راه دور می باشند.

این وسایل برقی لوکس از لحاظ قیمت در مقایسه با بقیه شومینه ها ارزانتر بوده و نصب آن ها نیز راحتتر است، این سبک برخلاف شومینه های گازی و چوبی به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج ندارند.

شومینه رومیزی (دیواری) ژلی

استفاده از شومینه دیواری ژلی

شومینه ژلی رومیزی از انواع شومینه

شومینه رومیزی مدرن

یکی از انواع شومینه دیواری که طرفداران کمتری نسبت به مدل های دیگر دارد، شومینه دیواری ژلی است. این شومینه حرارت کمتری ایجاد می کند. برای ایجاد حرارت در این شومینه از سوخت ژل که درون قوطی به فروش می رسد، استفاده می‌شود. سوخت ژلی از بقیه سوخت ها گران تر می باشد. هنگام نصب شومینه دیواری ژلی هیچ نیازی به اتصالات برق، دودکش یا لوله ای نیست.

سایر انواع شومینه از لحاظ ظاهر و محل جایگذاری

کاربرد شومینه در دکوراسیون داخلی

متریال شومینه هیزمی دیواری

شکل ظاهری شومینه در دکوراسیون داخلی منزل, یک عامل تاثیرگذار می باشد. طرح شومینه یکی از معیار های دسته بندی آن است. انواع شومینه از لحاظ شکل و فرم ظاهری و محل نصب عبارتند از:

  • شومینه دیواری زیر تلویزیون مناسب برای پذیرایی
  • شومینه سنتی مناسب برای اتاق های بزرگ و سالن پذیرایی
  • شومینه طاقچه دار مناسب اتاق خواب و فضاهای سنتی
  • شومینه ایستاده برای پذیرایی های مدرن و اتاق خواب مناسب است.
  • کوره چوب سوز مناسب برای پذیرایی هایی با ترکیب سنتی و مدرن می باشد.
  • شومینه محفظه شیشه ای مناسب انواع پذیرایی های مدرن
  • شومینه توکار مناسب برای همه اتاق ها به خصوص سالن های نشیمن لوکس
  • شومینه کنجی برای ویلاهای جنگلی و اتاق های سنتی مناسب است.
  • شومینه رومیزی می توان آن را در اتاق های کوچک یا یک سالن نشیمن جمع و جور استفاده کرد.
  • شومینه دوطرفه یک نیاز اساسی برای پذیرایی خانه های مدرن و در عین حال خانه های کوچک 60 متری است.
  • شومینه معلق مناسب برای فضاهای بزرگ به خصوص پذیرایی است.

حرف آخر

یکی از راه های ساده برای لوکس و مجلل کردن یک پذیرایی، استفاده از وسایل گرمایشی خاص مثل شومینه است. شما می توانید در محل های مختلفی از خانه خود از این وسیله بهره بگیرید. هیمه سوزها دارای طرح های متنوعی می باشند. شما برای انتخاب بهترین مدل این وسیله گرمایشی، باید با انواع شومینه آشنا باشید.

این هیزم سوزهای جذاب از نظر سوخت به سبک های گوناگونی از جمله برقی، گازی، الکلی و … تقسیم می شوند. یکی از دلایل اختلاف قیمت در این سبک وسیله به نوع سوخت به کار رفته در آنها بر می گردد.

اگر قصد خرید شومینه را برای منزل خود دارید، این محصول شیک و مدرن را می توانید از یک تولیدکننده مطمئن و خوشنام با قیمتی منصفانه تهیه کنید. مجموعه بزرگ شومینه هنر، با تولید انواع مختلف شومینه، در سبک های کلاسیک، مدرن، دیواری، ال سی دی و … در حوزه تولید این محصول صاحب سبک بوده و بهترین خدمات را به متقاضیان این وسیله ارائه می کند.

سوال متداول

چه سوخت هایی برای روشن کردن انواع شومینه استفاده می شود؟

انواع شومینه از نظر سوخت شامل شومینه های گازی برقی و الکل سوز می شود که با توجه به شرایط محیط و کارایی مورد نظر باید بهترین مدل را انتخاب نمود.

شومینه ها با چه متریالی قابل ساخت هستند؟

برای ساخت انواع شومینه در مدل های مختلف از سنگ و آجر و گچ برای دکوراسیون کلاسیک و یا شیشه برای دیزاین داخلی مدرن استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *