شومینه

دلایل روشن نشدن شومینه چیست؟

دلایل روشن نشدن شومینه

اگر برایتان سوال شده که چرا شومینه روشن نمی شود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن شومینه، وجود مشکل در ترموکوپل شومینه می باشد. دقت کنید در صورتی که شناخت کافی از این سبک وسایل گازسوز ندارید. بهتر است ابتدا درباره اینکه شومینه گازی چیست؟ کمی اطلاعات خود را بیشتر نمایید.

6 دلیل اساسی برای روشن نشدن شومینه

علل روشن نشدن شومینه عبارت است از:

  • نرسیدن گاز به شمعک (مشعل شومینه)
  • مسدود بودن مسیر دودکش شومینه گازی
  • نرسیدن گاز به ترموکوپل شومینه
  • درست عمل نکردن ترموکوپل
  • خرابی جرقه زن
  • وجود مشکل در بوبین هیزم سوز گازی

بررسی مسیرهای انتقال گاز به شمعک و همچنین دودکش این وسیله گرمایشی، از اقدامات اولیه است که باید برای روشن کردن شومینه انجام دهید.

نرسیدن گاز به شمعک

نرسیدن گاز به شمعک

نرسیدن گاز به شمعک مهم ‌ترین دلیل روشن نشدن این وسیله گرمایشی است. یکی از دلایل نرسیدن گاز، وجود مشکل در بوبین و ترموکوبل شومینه می‌باشد. در چنین مواقعی باید بوبین و ترموکوپل را بررسی کنید.

وقتی سر ترموکوپل به خوبی در کنار شعله شمعک قرار نگرفته باشد، جرقه الکتریسیته تولید شده آن خیلی کم خواهد بود و نمی‌تواند هسته بوبین را جذب کند. بنابراین هسته بوبین توسط فنر به بیرون پرتاب می‌شود و مسیر ورود گاز به شمعک را می‌بندد، به این ترتیب در صورت نبود گاز شمعک روشن نخواهد شد. برای رفع این مشکل و روشن کردن شومینه، سر ترموکوپل را به گونه ای تنظیم کنید که در نزدیکی شمعک قرار بگیرد.

اگر احساس می کنید که ترموکوپل یا بوبین دارای اشکال است، توصیه می کنیم در اولین فرصت آن را تعویض کرده و از یک متخصص کمک بگیرید.

مسدود بودن مسیر دودکش شومینه

تمام وسایل گاز سوز باید دارای اتاقک دود مناسب و کلاهک استاندارد باشند. به این ترتیب ارتفاع دودکش شومینه هیزمی و گازی در این وسایل از اهمیت بالایی برخوردار است. در این لوازم گازسوز باید همواره مسیر دودکش را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

بسته بودن مسیر دودکش باعث ناقص سوختن گاز و ورود گازهای سمی به داخل خانه و همچنین باعث روشن نشدن شومینه می ‌شود. محل نصب دودکش باید دارای استحکام باشد و کلاهک آن هر چند وقت یکبار بررسی شود.

اگر از توری یا کلاهک مناسب در بالای دودکش خود استفاده نکنید، ممکن است پرندگان یا جوندگان مسیر اتاقک دود شما را مسدود کنند و این عاملی برای روشن نشدن شومینه خواهد بود.

نرسیدن گاز به هیزم سوز

اگر بخش های مختلف وسیله گازی خود چون ترموکوپل شومینه گازی، بوبین، دودکش و … را بررسی کرده اید و این قسمت ها فاقد مشکل بوده اند. بهتر است وضعیت گاز را در این وسیله گرمایشی بررسی کنید.

بررسی فشار گاز

اگر فشار گاز در این وسیله گرمایشی به درستی تنظیم نشده باشد، می تواند عامل روشن نشدن شومینه گازی باشد. بهتر است یک متخصص این موضوع را بررسی نماید.

شیر گاز

شومینه های گازی درست مانند یک بخاری گازسوز می باشند و شیر گاز این وسایل به ندرت دچار خرابی می شود. در صورت خرابی این قطعه، باید یک متخصص آن را بررسی نماید. در صورت روشن نشدن شومینه این موضوع ممکن است یکی از علت ها باشد.

وجود خرابی در بوبین

یکی از قطعات تاثیر گذار در روشن نشدن شومینه، بوبین است. برای تست این وسیله می توانید از یک باتری 1.5 ولتی استفاده کنید. به این ترتیب که باتری را کنار بوبین قرار داده، اگر سوپاپ در جای خودش باقی ماند، بوبین درست است اما اگر بوبین خارج شد این قطعه دچار خرابی جدی شده و نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که از مهارت کافی برخوردار نیستید از تعمیر این وسیله به شدت خودداری کرده و از یک متخصص کمک بگیرید.

خرابی جرقه زن

هنگامی که جرقه زن شومینه به درستی کار نکند، حتی با وجود جریان گاز شمعک روشن نخواهد شد، این وسیله یک قطعه الکترونیکی می باشد که با ایجاد جریان برق مستقیم، نیروی اولیه برای روشن شدن شمعک را تامین می نماید. برای رفع مشکل خرابی جرقه زن باید این قطعه را تعویض کنید.

عمل نکردن ترموکوپل شومینه

نمونه ای از ترموکوپل شومینه

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و باز هم مشکل روشن نشدن شومینه حل نشد، احتمالا مشکل اصلی در ترموکوپل شومینه است.‌ زمانی که شمعک شومینه کار نمی‌کند، اختلالی در ترموکوپل به وجود آمده است‌. برای پیدا کردن مشکل ترموکوپل باید آن را تست کنید.

نحوه تست کردن ترموکوپل شومینه‌ گازی

تعمیرات ترموکوپل

همانطور که گفتیم ترموکوپل به گرما حساس است. هنگامی که شمعک روشن می‌شود، ترموکوپل مسیر گاز را باز نگه می‌دارد. باز نگه داشتن جریان گاز با ایجاد جریان الکتریکی با قدرت ۱۰ تا ۳۹ میلی ولت انجام می‌شود که به صورت سیگنال به شیر گاز فرستاده شده است. ترموکوپل را در صورت خرابی می‌توان تعمیر و یا تعویض کرد.

قبل از اینکه اقدام به تعویض ترموکوپل نمایید، بهتر است این قطعه را تست کنید و از خرابی آن مطمئن شوید. زیرا شاید علت از کار افتادن شمعک چیز دیگری باشد و هیچ ارتباطی به ترموکوپل نداشته باشد.

در هنگام تست ترموکوپل باید ترموپیل را نیز تست کنید. وظیفه این قطعه باز کردن جریان گاز برای مشعل‌های داخل شومینه است. در ادامه مراحل تست کردن ترموکوپل را توضیح می‌دهیم.

مرحله اول، تست از طریق شمعک

اگر می‌خواهید بدانید چرا شومینه روشن نمی‌شود، ابتدا شمعک را پیدا کنید.‌ محل قرارگیری شمعک در پشت یک کوره متحرک در کف شومینه است. در ادامه شمعک شومینه را روشن کنید،  این کار درست مثل روشن کردن شمعک  بخاری گازی می باشد، حدود 60 ثانیه دستگیره را نگه دارید و سپس آن را رها نمایید. شعله شمعک باید روشن مانده و به طول یک اینج بوده و به رنگ آبی باشد. در این حالت ترموکوبل شومینه درست است.

اگر شمعک خاموش شد، مشکلی وجود دارد. یک بار  دیگر مرحله روشن کردن شمعک را انجام دهید. اگر باز هم خاموش شد باید ترموکوپل را به وسیله مولتی متر امتحان کنید. برای اندازه گرفتن مولتی متر رل روی واحد میلی ولت قرار دهید.

ترموکوپل وقتی حرارت شمعک را تشخیص می‌دهد اجازه می‌دهد که گاز به جریان بیفتد اما اگر گرما را حس نکند برای ایمنی جریان گاز را قطع می‌کند تا از نشتی گاز جلوگیری کند.

ترموکوپل یک نقش حیاتی در جلوگیری از نشت گازهای سمی به داخل خانه دارد، با خراب شدن ترموکوپل دیگر این قطعه به درستی عمل نمی کند پس بهتر است در تعویض و تعمیر آن به شدت حساس باشید.

مرحله دوم، آزمایش روشن ماندن شمعک با شیر کنترل

در این مرحله باید وضعیت شمعک و دریچه گاز را بررسی کنید. ترموکوپل مانند سیم بلندی از جنس مس است و در بین شیر گاز و پیلوت قرار دارد. شمعک نیز یک لوله باریک خمیده است.

برای تست این کار باید به شیر کنترل فشار وارد کنید تا بعد از زدن جرقه، شعله شمعک روشن شود. اجازه دهید شیر کنترل چند دقیقه باز بماند‌. وقتی شیر کنترل را رها کردید، شمعک باید روشن بماند، در غیر این صورت یا فشار گاز مناسب نیست یا قطعه ترموکوپل دچار خرابی شده است.

دقت کنید که اگر ترموکوپل با گرد و غبار کثیف شده باشد، باید ابتدا آن را تمیز کنید.

مرحله سوم، تست ترموکوپل با شعله شومینه گازی

در این قسمت باید شمعک شومینه را با استفاده از مشعل های اصلی مورد بررسی قرار دهید. زمانی که شمعک روشن است، امکان دارد که شعله های مشعل شومینه به خوبی نسوزد. شعله مشعل باید مدام در حال حرکت و به رنگ آبی باشد.

وجود مشکل در ترموکوپل مانع از درست سوختن شعله ها شده و آنها معمولا به رنگ قرمز در می آیند. برای حل این مشکل باید از یک متخصص ماهر بخواهید تا با بررسی دقیق علت روشن نشدن شومینه را با تعویض ترموکوپل حل کند.

کلام پایانی

از دلایل عمده روشن نشدن هیزم سوزهای گازی نرسیدن گاز به میزان کافی به مشعل است، همچنین وجود اختلال در ترموکوپل شومینه نیز می تواند از دلایل دیگر روشن نشدن این وسیله گرمایشی باشد.

مدل روشن کردن شومینه و بخاری گازی در 90% مواقع مشابه یکدیگر است. دقت کنید که نحوه راه اندازی شومینه گازی فقط کمی متفاوت تر از بخاری است. با این حال اگر احساس می کنید مهارت کافی در روشن کردن آن ندارید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

سوال متداول

چرا شومینه روشن نمی شود؟

با روشن نشدن شومینه منزل یا محل کار خود، علت را در خرابی ترموکوپل، جرقه زن، مسدود بودن مسیر دودکش و یا نرسیدن گاز به شمعک و شومینه جستجو کنید!

چگونه سالم بودن ترموکوپل شومینه گازی را بررسی کنیم؟

شما در 3 مرحله می توانید عملکرد صحیح ترموکوپل شومینه را چک کنید:

  1. روشن کردن شمعک و نگه داشتن آن. اگر ترموکوپل سالم باشد، اجازه روشن شدن شومینه را می دهد.
  2. تمیز کردن ترموکوپل و باز گذاشتن شیر کنترل برای چند دقیقه، در ادامه اگر شمعک مجددا خاموش شد، ترموکوپل خراب است.
  3. خرابی ترموکوپل باعث می شود شعله ها به خوبی نسوزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *