شومینه

مهم ترین دلایل خاموش شدن شومینه و راه روشن کردن آن

چرا شومینه خاموش می شود

شومینه ها جزئی از وسایل گرمایشی در خانه ما می باشند، اما کار با این وسیله گازسوز همیشه به سادگی کار با سایر وسایل گازی در منزل نیست. شما بعد از خاموش شدن شومینه؛ در گام اول باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. دقت کنید که بی توجهی به تعمیر شومینه می تواند سبب بروز حوادث ناگوار و خطرناک برایتان شود. عوامل تاثیرگذار بر توقف کار این وسیله می تواند میزان شعله، شکسته شدن هیزم شومینه، ایراد در شیر کنترل هیزم سوز، مشکلات رگلاتور و … باشد.

در نظر داشته باشید که شومینه ها دارای دو پیچ تنظیم می باشند، که به آنها شیر نیز گفته می شود. (شیر کنترل و شیر مرتبط با شعله)

شیر کنترل در واقع همان پیچ مرتبط با پیلوت و روشن کردن اولیه می باشد و شیر کوچکتر مرتبط با کم و زیاد کردن شعله است.

شومینه های مدرن امروزی ممکن است به جای شیر دارای پیچ یا دکمه های تنظیم شعله و پیلوت باشند. شما مثل بخاری می توانید با کمک دکمه پیلوت، اقدام به روشن کردن وسیله گرمایشی کرده و در ادامه با دکمه تنظیم سوخت، میزان شعله خود را تنظیم کنید.

بررسی علت خاموش شدن شومینه گازی، به صورت ناگهانی

توقف فعالیت شومینه شما، می تواند علت های متفاوتی داشته باشد. از مسدود شدن دودکش با عوامل خارجی، خرابی در ناحیه فندک، آسیب دیدگی ترموکوپل، قطع اتصالات گاز و نشت آن به بیرون.

چک کردن دودکش

بررسی دودکش شومینه

در مورد وسایل گازسوز باید ابتدا به مسیر تهویه یا دودکش آنها توجه شود، چون اگر مسیر دودکش بسته باشد، فرآیند احتراق به درستی صورت نگرفته و منجر به نشت گازهای سمی منواکسید کربن در فضای خانه می گردد، که در بدترین حالت این گاز می تواند باعث مسمومیت جدی یا حتی مرگ اعضای خانواده شما شود. پس زمان استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته، چون این موضوع می تواند جدی ترین علت خاموش شدن شومینه گازی باشد.

پیشنهاد می شود حتما از دودکش های H مانند استفاده کنید؛ همچنین تلاش کنید در مسیر دودکش پیچ و خم و تعداد زانوی حداقلی وجود داشته باشد. (وجود پیچ و خم زیاد در مسیر دودکش، اجازه نمی دهد گازهای منواکسید کربن به راحتی از مسیر لوله شومینه خارج شوند و احتمال گازگرفتی را افزایش می دهد.)

تست کردن فندک شومینه گازی

تمیز کزدن بخش های شومینه از جمله فندک

ممکن است مشعل شومینه شما کثیف بوده و همین موضوع سبب قطع مشعل هیزم سوز شود. فندک نقطه آغاز کار وسیله گرمایشی می باشد. سعی کنید هر چند وقت یکبار شومینه خود را تمیز کنید، به خصوص در اغاز و پایان فصل سرما (درست قبل و بعد از استفاده از شومینه)

بررسی اتصالات گاز

حتما اتصالات گاز را بین منبع آن و شومینه خود بررسی کنید. شاید شلنگ گاز شما دچار پوسیدگی باشد.

چک کردن ترموکوپل

قطعه ترموکوپل را چک کنید. یکی از دلایل اصلی خاموش شدن شمعک شومینه گازی، خراب شدن ترموکوپل است. ترموکوپل پس از گرم شدن توسط شعله شمعک، باعث ایجاد جریان الکتریکی می‌شود. این جریان به بوبین منتقل شده و سوپاپ بوبین را به داخل آن جذب می‌کند تا مسیر گاز ورودی به شومینه باز شود.

به همین دلیل است که هنگام روشن کردن شعله شمعک هر وسیله گاز سوزی حتما باید 30 ثانیه آن را نگه دارید تا ترموکوپل به خوبی گرم شود. اگر محل اتصال فلزهای ترموکوپل بسوزد یا قطع شود، ترموکوپل عملکرد درستی نخواهد داشت.

برای تعمیر شومینه و رفع مشکل خرابی ترموکوپل، آن را با یک ترموکوپل سالم تعویض کنید. از لحاظ ایمنی ترموکوپل یک وسیله بسیار ضروری محسوب می‌ شود زیرا سنسورهای آن در صورت متوقف شدن شعله، باعث قطع شدن جریان گاز می شوند تا از نشت گاز و آتش سوزی جلوگیری کند. خرابی این وسیله از ظاهرش مشهود بوده و برای تعمیر آن نیاز است، از یک متخصص کمک بگیرید.

اشکال در محل قرارگیری ترموکوپل

محل قرار گرفتن ترموکوپل

دیگر علت خاموش شدن شمعک شومینه، تنظیم نبودن محل قرارگیری ترموکوپل و شمعک است.

اگر سر توموکوپل، روی شمعک و در محل اصلی خود قرار نگیرد، ترموکوپل پس از روشن شدن شمعک به خوبی گرم نمی شود و انرژی الکتریکی برای عملکرد بوبین ایجاد نخواهد شد.در این مواقع فنر بوبین باعث خروج سوپاپ به خارج شده و جریان گاز قطع می‌شود. در واقع عدم تاثیر حرارت شعله شمعک بر روی ترموکوپل باعث قطع شدن جریان گاز و در نتیجه توقف کار هیزم سوز می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل باید ترموکوپل را در جای اصلی خودش تنظیم کنید، به طوری که دقیقا بالای شمعک در فاصله مناسب قرار گیرد‌. این کار را به یک تعمیر کار ماهر بسپارید.

خرابی بوبین شومینه

اگر ترموکوپل شومینه ایرادی ندارد، به احتمال زیاد دلیل خاموش شدن شومینه گازی پس از چند دقیقه، خرابی بوبین است. برای پیدا کردن ایراد بوبین می‌توانید از یک باتری 1/5 ولتی استفاده کنید. ابتدا بوبین را به باتری وصل کنید.

اگر سوپاپ بوبین از جای خودش خارج شود، به معنی خرابی بوبین است و اگر سوپاپ در جای خودش جذب شده و باقی بماند، بوبین ایرادی ندارد. در صورت خراب بودن بوبین شومینه، از یک تعمیر کار بخواهید که آن را با یک بوبین سالم تعویض نماید.

تاثیر چک کردن پیلوت در تنظیم شعله شومینه

چک کردن شومینه

در پاسخ به این سوال که چرا شومینه خاموش میشه؟ باید گفت شاید یکی از علت ها، وجود اشکال در قطعه تنظیم میزان گاز ورودی به دستگاه باشد؛ این وسیله حجم گاز ورودی شومینه شما را تحت کنترل دارد. اگر در محیط اطراف خود بوی گاز حس می کنید، حتما تنظیمات این شیر کنترل را بررسی کنید.

خراب شدن شومینه برقی

مهم ترین دلیل خراب شدن شومینه برقی، نوسانات برق می باشد. برای محافظت از این وسیله گرمایشی پیشنهاد می شود، حتما برای آن از سه راهی دارای محافظ استفاده کنید. وجود پوسیدگی در سیم های مختلف این وسیله، نیز می تواند باعث عملکرد نامناسب این دستگاه شود.

مراحل عیب یابی، بعد از خاموش شدن شومینه

 

بررسی شومینه توسط متخصص

در شومینه گازی

برای پیدا کردن علل خوب کار نکردن شومینه گازی، باید تمام مراحل سوخت رسانی به این وسیله گرمایشی چک شود. به طور مثال در صورتی که هیمه سوز شما گازسوز باشد، به شیوه زیر عمل می کنیم.

  • نحوه اتصال گاز به دستگاه
  • بررسی اتصال باتری به آداپتور جرقه زن (دکمه پیلوت)
  • بررسی وضعیت شعله شمعک
  • بررسی وضعیت دودکش و تهویه

در هیزم سوز برقی

  • چک کردن اتصالات برق هیزم سوز برقی
  • چک کردن باتری

چرا رنگ شعله شومینه زرد است؟

رنگ شعله شومینه به رنگ زرد باشد

در تمام وسایل گازسوز، رنگ شعله آبی به معنای خوب سوختن، ماده سوختنی در دستگاه مورد نظر است. در شومینه های گازسوز، نیز به عنوان یک وسیله گرمایشی، باید رنگ شعله به صورت آبی باشد. در صورتی که احساس کردید شعله شومینه شما به رنگ زرد درآمده، به عنوان یک خطر اولیه آن را جدی گرفته و در گام اول کمی فضای تهویه در اتاقی که شومینه در آن قرار گرفته ایجاد کنید؛ چون شعله زرد به معنی احتراق ناقص است و یعنی یا سوختت به درستی به دستگاه شما منتقل نمی شود یا مسیر خروجی و دودکش وسیله گرمایشی شما دچار ایراد و اختلال شده است.

تعمیرات بخش های مختلف شومینه

یک شومینه از بخش های مختلفی تشکیل شده است. از قطعات داخلی چون رگلاتور، فندک پیلوت، هیزم روی شومینه و … گرفته تا بررسی و تعمیر عوامل خارجی مثل تعمیرات دودکش، دیواره های داخلی و خارجی شومینه.

تعمیر رگلاتور

بررسی اشکلات رگلاتور

هر چقدر وسیله گرمایشی شما قدیمی تر باشد، احتمال اینکه دچار فرسودگی در قسمت های مختلف شده باشد، افزایش می یابد. در مورد قطعه رگلاتور در شومینه ممکن است شاهد؛ از بین رفتن یا ترک خوردن شیلنگ گاز آن باشید، این موضوع در مورد قطعه دیافراگم لاستیکی دستگاه نیز وجود دارد.

مسدود بودن دریچه رگلاتور از دیگر مشکلات شومینه های گازی است. این دریچه تنظیم کننده گاز در درون دستگاه می باشد. این قطعه در صورتی که گرد و خاک بگیرد به درستی عمل نمی کند.

مراحل تشخیص عملکرد نادرست رگلاتور

  • وجود شعله های زرد و نارنجی در شومینه
  • شنیده شدن صدا کوبیدن و تق تق در زمان روشن یا توقف کار مشعل
  • شنیده شدن صدای سوختن شعله ها به صورت غیر عادی
  • وجود شعله در ورودی شومینه (در ورودی هوای مشعل و خارج از فضای سایر شعله ها)
  • وجود رسوبات دوده

تعمیر فندک شومینه

فندک در شومینه در قسمت مرتبط با ولوم مخصوص کنترل درجه حرارت دستگاه متصل می شود. شروع به کار این وسیله گرمایشی به عملکرد فندک بستگی دارد. از جرقه زدن و تشکیل شعله اولیه تا ادامه روشن بودن شومینه، همه به فندک مرتبط است. در صورت خراب شدن آن شما تقریبا دیگر نمی توانید از این سیستم گرمایش استفاده کنید.

تعویض فیلتر شمعک شومینه

  • برای تعویض فیلتر شمعک شومینه، ابتدا شومینه یا وسیله گرمایشی خود را خاموش کنید، اجازه دهید دستگاه سرد شود.
  • باید با پیچ کنترل دستگاه شروع کنید. روپوش مرتبط با شیر کنترل را بردارید. ترجیحا درپوش روی پیچ تنظیم شعله را نیز بردارید.
  • یک پیچ بزرگ کنار اهرم تنظیم قرار گرفته، آن را باز کنید. فیلتر باید برای شما قابل رویت باشد.
  • با کمک گرفتن از یک جسم کوچک و باریک فیلتر را بیرون کشیده و فیلتر جدید را در محل مورد نظر قرار دهید، حالا تمام قطعات را به همان ترتیب، از آخر به اول در جای خود بگذارید.

چگونه باید یک شومینه را روشن کرد؟

برای روشن کردن یک شومینه ابتدا باید بررسی کنید که هیزم سوز شما از چه نوعی است. آیا سوخت شومینه شما از چوب و مواد طبیعی است؟ یا شومینه گازی و برقی دارید؟

تنظیم اولیه آتشدان شومینه گازی

تنظیم شعله شومینه

در صورتی که شومینه گازی دارید. نحوه کار کردن آن مثل بخاری گازی بوده، شما با کمک یک وسیله احتراقی مانند کبریت و با کمک دکمه پیلوت اقدام به روشن کردن شومینه خود نمایید. در ادامه با دکمه تنظیم شعله میزان قدرت شعله های هیزم سوزتان را تنظیم کنید.

چگونگی تنظیمات شومینه با سوخت طبیعی

اگر هیزم سوزتان با چوب کار می کند، چوب های خشک را درون ان قرار داده و آن را یک کبریت روشن نمایید. دقت کنید که در این حالت میزان شعله به مقدار چوبی بستگی دارد؛ که شما در داخل منقل شومینه قرار می دهید.

تنظیم شعله شومینه برقی

اگر شما یک شومینه برقی دارید، برای تنظیم آن نیاز نیست مراحل سختی را طی کنید. فقط کافی است، هیزم سوز برقی خود را به برق مناسب (بدون نوسان) وصل کرده و میزان شعله آن را به کمک دکمه یا پیچ های تعریف شده روی دستگاه تنظیم نمایید. دقت کنید که اگر مشعل شومینه به درستی کار نکند، می تواند باعث از کار افتادن کامل این وسیله گرمایشی شود.

تنظیم شعله آتشدان، چه تاثیری در خاموش شدن شومینه دارد؟

شما از هیزم سوزها به عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده می کنید. اگر این وسیله به درستی کار نکند بی شک استفاده از آن نه تنها برای تامین گرما مفید نبوده؛ بلکه سبب هدر رفت انرژی شده و در عین حال ممکن است هزینه های سنگین اقتصادی را برای شما رقم بزند. پس باید در ابتدا، شعله شومینه خود را متناسب با محلی که در آن قرار دارد، به درستی تنظیم کنید تا اتاق شما نه خیلی گرم باشد نه خیلی سرد، همچنین دارای گرمایی مطبوع باشد. علت های مختلفی برای خاموش شدن شومینه وجود دارد، اما از طریق شعله آتشدان شما می توانید متوجه تغییرات شومینه خود شوید.

  • خوب نسوختن شعله (به رنگ زرد بودن شعله)
  • کم شدن قدرت شعله
  • توقف ناگهانی شعله شومینه

چه چیزی شعله شومینه را قوی تر می کند؟

در حالت عادی وقتی آتش روشن می کنید، هر چقدر باد به سمت آتش بوزد، اکسیژن بیشتری به آن رسیده و بیشتر شعله می گیرد، در شومینه های نیز آنچه بر ارتفاع، طول و عمق شعله تاثیر می گذارد، ابتدا میزان سوختی است که وارد شومینه می شود و در ادامه اکسیژن اطراف شعله است که سبب می شود، شعله هیزم سوزتان قوی تر شود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه شومینه جزو گروه وسایل گرمایشی است، اما روشن کردن و تنظیم شعله آن و همچنین تعمیراتش همیشه ساده نیست. معمولا بهتر است برای تعمیر شومینه ها از افراد متخصص کمک بگیرید؛ اینکه شخصا چقدر در تعمیر شومینه خبره هستید، بستگی به نوع هیزم سوزتان دارد. یک شومینه معمولی با سوخت طبیعی به کمک چوب روشن می شود؛ اما برای روشن کردن یک شومینه گازی نیاز است، شما با آن مثل یک بخاری گازسوز رفتار کنید. برای تعمیر آن نیز باید به همین شیوه عمل کنید. به طور مثال اگر شومینه گازی شما به مشکل خورد، به ترتیب به بررسی فندک، رگلاتور، اتصالات گاز و دودکش و … بپردازید.

ضمنا اگر یک شومینه برقی دارید، وجود اختلال در نوسانات برق می تواند خرابی در این دستگاه ایجاد کند. به غیر از بررسی جریان برق، در صورت مشکل داشتن دستگاه نیاز است، سیم کشی های برق و باتری و احتراق دستگاه بررسی شود. در فروشگاه شومینه هنر می توانید با انواع هیزم سوزهای گازی و شومینه برقی مدرن آشنا شوید، این فروشگاه خود تولیدکننده این لوازم گرمایشی است. دقت کنید که شیوه روشن کردن هیزم سوزها، بسته به نوع سوخت آنها متفاوت است.

سوالات متداول

علت خاموش شدن شومینه گازی چیست؟

شومینه گازی به دلایل مختلفی از جمله انسداد مسیر گاز ورودی یا انحراف نازل آن برای رساندن گاز به مشعل شومینه خاموش می شود.

هنگامی خاموشی شومینه چه بخش هایی را بررسی کنید؟

با خاموش شدن ناگهانی شومینه، در اولین مرحله برای بررسی عملکرد صحیح ترموکوپل، شمعک، بوبین و نازل گاز اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *